168
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne 25. března 2002,
kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů,
které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky
Vláda nařizuje podle § 134e odst. 2 zákona č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění zákona č. 155/2000 Sb.:
§ 1
Toto nařízení stanoví požadavky na způsob organizace práce a pracovních
postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy
dopravními prostředky.
§ 2
Pro účely tohoto nařízení se rozumí
- místním provozním bezpečnostním předpisem předpis upravující pracovní a technologické postupy při provozování dopravy,
- normovou hodnotou konkrétní technický požadavek obsažený v příslušné české technické normě.
§ 3
Zaměstnavatel při provozování dopravy dopravními prostředky organizuje
práci zaměstnanců v souladu s tímto nařízením, se zvláštními právními
předpisy,
1) návodem dodaným výrobcem pro provoz a používání
dopravních prostředků a místním provozním bezpečnostním předpisem
vydaným zaměstnavatelem, kterým se stanoví pracovní a technologické
postupy pro bezpečné provozování dopravy, bezpečnost provádění
jednotlivých pracovních operací s ohledem na zvláštnosti pracoviště a
pracovní prostředí, na možné ohrožení zaměstnanců povětrnostní situací a
na pravidla dorozumívání mezi zaměstnanci při pracovních operacích.
§ 4
Další požadavky na způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování
- silniční dopravy, jsou uvedeny v příloze č. 1 k tomuto nařízení,
- vnitrozemské plavby, jsou uvedeny v příloze č. 2 k tomuto nařízení,
- letecké dopravy, jsou uvedeny v příloze č. 3 k tomuto nařízení,
- dráhy, drážní dopravy a dráhy průmyslové, jsou uvedeny v příloze č. 4 k tomuto nařízení.
§ 5
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2003.
Předseda vlády:
v z. JUDr. Rychetský v. r.
1. místopředseda vlády
a ministr práce a sociálních věcí:
PhDr. Špidla v. r.
____________________________________________________________
- Například zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na
pozemních komunikacích, ve znění zákona č. 60/2001 Sb., zákona č.
478/2001 Sb. a zákona č. 62/2002 Sb., zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách
provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999
Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o
změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 478/2001 Sb.,
zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění zákona č.
358/1999 Sb. a zákona č. 254/2001 Sb., zákon č. 49/1997 Sb., o civilním
letectví, ve znění zákona č. 189/1999 Sb. a zákona č. 146/2000 Sb.,
zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 189/1999 Sb.,
zákona č. 23/2000 Sb., zákona č. 71/2000 Sb., zákona č. 132/2000 Sb. a
zákona č. 77/2002 Sb.
Příloha č. 1 k nařízení vlády č. 168/2002 Sb.
Další požadavky na způsob organizace práce a pracovních
postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit
při provozování silniční dopravy
1. Zaměstnavatel je povinen zajistit způsob organizace práce a
pracovních postupů při provozování silniční dopravy, obsluze, opravách,
kontrole a údržbě dopravních prostředků a pracovních činností, při nichž
se používají dopravní prostředky, tak, aby
- byly určeny prostory pro bezpečné nakládání a
vykládání přepravovaného nákladu a určen zaměstnanec, který řídí a
koordinuje tuto činnost,
- byly vydány organizační pokyny pro vykládku a
nakládku zvláště těžkých nebo rozměrných nákladů a pro připojování a
odpojování dopravních prostředků byl zajištěn dostatečný počet
zaměstnanců pro tyto činnosti, a před zahájením prací určen způsob
jejich dorozumívání,
- bylo pracoviště mimo pozemní komunikace v případě
potřeby vyznačeno výstražnými tabulkami, dopravními značkami, případně
nahrnutím zeminy tam, kde hrozí nebezpečí zřícení nebo zasypání
dopravního prostředku, a za snížené viditelnosti byla nebezpečná místa v
terénu opatřena světly, odrazkami nebo odrazovými deskami,
- v případě, že to vyžadují okolnosti, byl zaměstnanec
při pohybu na pracovišti mimo pozemní komunikace seznámen s místními
provozními podmínkami.
2. Zaměstnavatel je dále povinen zajistit, aby zaměstnanec
- neodstavoval dopravní prostředek na nevhodném místě z hlediska bezpečnosti práce, zejména v ochranném pásmu inženýrských sítí,1) a nevjížděl na místa, kde povrch terénu není dostatečně pevný, široký a sjízdný,
- používal při výstupu na ložnou plochu dopravního
prostředku, při sestupu z ní a při plachtování žebřík nebo jiné vhodné
zařízení,
- zabezpečil bezpečné otáčení nebo couvání za pomoci
dalšího zaměstnance, vyžadují-li to okolnosti, zejména nedostatečný
rozhled nebo terén mimo pozemní komunikace,
- prováděl kontrolu spojení a kontrolu zajištění
závěsného zařízení dopravního prostředku při připojování dopravního
prostředku a po odpojení prováděl kontrolu odpojení a zajišťoval
rozpojené dopravní prostředky proti samovolnému pohybu,
- používal při odstraňování poruch, ke kterým došlo
během jízdy na pozemních komunikacích a kdy je nutno na ně vstoupit,
výstražné vesty s vysokou viditelností vyhovující požadavkům normových
hodnot.
3. U zaměstnance, který řídí dopravní prostředek a na kterého se nevztahuje zvláštní právní předpis,
2) je zaměstnavatel povinen zajistit, aby
- nepřekročil maximální dobu řízení, která
činí 4,5 hodiny; za dobu řízení se považuje i přerušení řízení na dobu
kratší než 15 minut. Nejpozději po uplynutí maximální doby řízení musí
být řízení přerušeno bezpečnostní přestávkou3) v trvání
nejméně 30 minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi dvěma
směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu. Bezpečnostní přestávka může
být rozdělena do dvou částí v trvání nejméně 15 minut zařazených do doby
řízení,
- během bezpečnostní přestávky nevykonával žádnou
činnost vyplývající z jeho pracovních povinností, kromě dozoru na
vozidlo a jeho náklad. Bezpečnostní přestávky a přestávky na jídlo a
oddech se mohou slučovat; přestávky se neposkytují na začátku a na konci
pracovní doby,
- vedl v listinné formě nebo technickým zařízením
denní evidenci o době řízení dopravního prostředku a o čerpání
bezpečnostních přestávek.
____________________________________________________________
- Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání
a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých
zákonů (energetický zákon).
- Zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění
zákona č. 304/1997 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 150/2000 Sb. a
zákona č. 361/2000 Sb.
- Zákon č. 475/2001 Sb., o pracovní době a době odpočinku zaměstnanců s nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou v dopravě.
- § 134e odst. 1 písm. a) zákoníku práce.
Příloha č. 2 k nařízení vlády č. 168/2002 Sb.
Další požadavky na způsob organizace práce a pracovních
postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit
při provozování vnitrozemské plavby
1. Zaměstnavatel je povinen zajistit způsob organizace práce a
pracovních postupů při provozování vnitrozemské plavby zejména s ohledem
na práci na plavidlech, při pohybu plavidel v obvodu přístavu a
plavebních komorách.
2. Při vytahování, spouštění, vyvazování a spojování plavidel, při
používání lodního výtahu, při práci s lany a kotvou, při sochorování,
nakládce, překládce a vykládce nákladu, při práci ve strojovnách
plavidel, údržbě, opravách a čištění plavidel je zaměstnavatel povinen
zajistit, aby zaměstnanec
- používal při práci s lany lana nepoškozená,
- neponechával nepoužívaná lana volná,
- nezachycoval uvolněná lana rukou,
- nezdržoval se před lany v nebezpečném prostoru a nevstupoval do lanových smyček,
- ohýbal lana pouze přes kladku nebo pachole,
- přecházel z plavidla na plavidlo jen v místech, kde boky plavidel vzájemně přiléhají a obě paluby jsou bez překážek,
- přestupoval z plavidla na plavidlo, z nichž jedno je
v pohybu, pouze tehdy, když rychlost pohybujícího se plavidla je stejná
nebo nižší než rychlost chůze zaměstnance a přestup je možný pouhým
překročením boků plavidel, a aby při přestupu nepřenášel žádná břemena,
- nepřelézal spojená plavidla po kormidlech a lanech,
- při vyvazování plavidla ke břehu nebo v plavebních komorách neopouštěl plavidlo současně s vyvazovacím nebo vrhacím lanem,
- při nakládce a vykládce se nezdržoval v nebezpečném prostoru strojů a technických zařízení pro nakládku a vykládku,
- měl pro přechod z plavidel na břeh zajištěny vhodné
lávky dostatečných rozměrů, které musí být upevněny, opatřeny zábradlím a
jejich okraje označeny bezpečnostní značkou.
3. Zaměstnavatel je povinen označit bezpečnostními značkami nebezpečná
místa na plavidlech, přístupové a únikové cesty; vnitřní strany poklopů v
plavidlech musí být označeny tak, aby označení bylo viditelné i při
jejich otevření.
4. Při opravách a údržbě plavidel je zaměstnavatel povinen zajistit, aby
nedošlo k náhlému uvolnění demontovaných částí zařízení. Demontované
části musí být před úplným uvolněním zajištěny proti nepředvídanému
pohybu a odkládány tak, aby nebránily bezpečnému pohybu zaměstnanců a
byly zajištěny proti pádu nebo sesunutí.
5. Zaměstnavatel je povinen poskytnout zaměstnanci vhodné osobní
ochranné pracovní prostředky s ohledem na zvláštnosti provozu při
vnitrozemské plavbě. Záchrannou vestou musí být zaměstnanec vybaven v
případech
- kdy plavidlo není vybaveno zábradlím a hrozí nebezpečí pádu zaměstnance,
- záchranných prací nebo při havárii plavidla,
- použití záchranného člunu pro pracovní nebo záchranné účely,
- při opuštění plavidla pomocí otočného ramene,
- opuštění plavidla při vyvazování v plavební komoře,
- vyprošťování kotvy,
- kdy to podle podmínek a charakteru práce určí zaměstnavatel nebo vůdce plavidla.
Příloha č. 3 k nařízení vlády č. 168/2002 Sb.
Další požadavky na způsob organizace práce a pracovních
postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit
při provozování letecké dopravy.
1. Zaměstnavatel je povinen zajistit způsob organizace práce a
pracovních postupů při provozování letecké dopravy s ohledem na řízení,
obsluhu, zajišťování leteckých prací a leteckých služeb a při stanovení
pravidel pohybu všech dopravních prostředků, ostatních mechanismů a osob
v areálu letiště.
2. Nakládání, překládání a vykládání přepravovaného nákladu a práce při
obsluze, údržbě a opravách letadel, jejich plnění pohonnými hmotami,
provádění motorových zkoušek, vlečení, mytí, pojíždění a rozmrazování
letadel, vyhřívání jejich kabin a práci za nepříznivé povětrnostní
situace organizuje zaměstnavatel tak, aby zaměstnanec
- k vlečení letadel používal pouze zařízení určená pro příslušné typy letadel,
- nevstupoval nebo nevjížděl do nebezpečného prostoru u vrtule a před vstupy proudových motorů,
- nepohyboval se nebo nepojížděl za letadly, která mají spuštěné motory,
- vstupoval, pohyboval se a vykonával pracovní činnost
na ploše letiště se zvýšenou pozorností s ohledem na provoz a aby při
cestě na pracoviště a odchodu z pracoviště používal pouze stanovené
přístupové a únikové cesty,
- vykonávající práci na provozních plochách letiště a v
nebezpečných prostorách používal výstražné vesty, postroje nebo oděvy s
vysokou viditelností nebo z fluorescenčních materiálů, popřípadě
prostředky na ochranu sluchu nebo hlavy splňující požadavky normových
hodnot.
Příloha č. 4 k nařízení vlády č. 168/2002 Sb.
Další požadavky na způsob organizace práce a pracovních
postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit
při provozování dráhy, drážní dopravy a dráhy průmyslové
1. Zaměstnavatel je povinen zajistit způsob organizace práce a pracovních postupů při provozování dráhy, drážní dopravy
1)
a dráhy průmyslové s ohledem na obsluhu, doprovod, údržbu a opravy
drážních vozidel, zvláštní technologie používané při provozování dráhy,
práci v kolejišti, na trati, v obvodu dráhy, včetně určování a
označování přístupových a manipulačních cest a stezek a zabezpečení
bezpečného pohybu po přístupových cestách i při nepříznivé povětrnostní
situaci, stavební činnosti, údržbě, překládce a vykládce nákladu, při
připojování a odpojování drážních vozidel, posunu, zajišťování drážních
vozidel proti náhodnému pohybu a při specifických činnostech.
2. Zaměstnavatel je povinen na pracovišti označit bezpečnostními
značkami stožáry, sloupy, konstrukce, pevné objekty, zařízení a jiné
překážky zasahující do volného schůdného a manipulačního prostoru. Pro
ochranu zaměstnanců na pracovišti je zaměstnavatel povinen v případě
potřeby zajistit užívání výstražných systémů, například zastavovacích
terčů.
3. Zaměstnavatel je povinen zajistit způsob organizace práce a
pracovních postupů při provozování dráhy, drážní dopravy a dráhy
průmyslové tak, aby zaměstnanec
- vstupoval, pohyboval se a pracoval v
kolejišti jen za účelem výkonu práce, a to se zvýšenou pozorností na
provoz, a aby při cestě na pracoviště a při odchodu z pracoviště
používal pouze určené přístupové a únikové cesty,
- nestoupal a nesedal na hlavu kolejnic, srdcovku,
přídržnici, jazyk nebo opornici výměny, na narážecí a táhlové ústrojí a
na další zařízení drážních vozidel, s výjimkou stupaček a míst k tomu
určených,
- nepodlézal drážní vozidla a nevstupoval mezi ně, pokud jsou v pohybu,
- nepřecházel koleje před a za stojícími drážními
vozidly ve vzdálenosti menší než 5 metrů a nepřecházel koleje
bezprostředně před a za jedoucími drážními vozidly,
- neprocházel mezerami mezi drážními vozidly, je-li
vzdálenost mezi nimi menší než 10 metrů, pokud se nepřesvědčil, že tato
vozidla nebudou uvedena do pohybu,
- nevystupoval, nesestupoval a nestál na brzdové
plošině, schůdcích a bočních stupátkách drážních vozidel, pokud se
nemůže přidržovat madla,
- nevystupoval na střechy drážních vozidel a jejich
náklady na kolejištích s trolejovým vedením, pokud toto vedení není
vypnuto a řádně zajištěno,
- při posunu drážních vozidel na ně naskakoval a
seskakoval z nich jen tehdy, odpovídá-li rychlost drážního vozidla
rychlosti jeho chůze,
- nenaskakoval a neseskakoval z drážních vozidel za nepříznivé povětrnostní situace, zejména za mlhy, deště, sněhu a náledí,
- ručně nesvěšoval a nerozvěšoval drážní vozidla, která jsou v pohybu,
- nerozvěšoval drážní vozidla tyčí v případě, že jejich rychlost neodpovídá rychlosti chůze,
- nerozvěšoval drážní vozidla při spojeném brzdovém,
vzduchovém a jiném potrubí, při spojených kabelech elektrického topení a
ovládání vozidel a při spuštěných přechodových můstcích,
- nevstupoval při svěšování a rozvěšování drážních vozidel mezi ně, pokud nejsou v klidu,
- nestál při jízdě na stupátkách drážních vozidel na straně ramp a pevných staveb zasahujících do zúženého průjezdného průřezu,
- netlačil nebo netáhnul drážní vozidla za nárazníky nebo šroubovky při současné chůzi v koleji,
- nevstupoval do prostoru mezi nákladní rampu a drážní
vozidla, nezdržoval se v tomto prostoru a v místech, kde je úzký
průjezdný průřez nebo není zachován volný schůdný prostor,
- při posunu, při práci na kolejišti, při čištění,
údržbě a opravách drážních vozidel, při práci ve výškách a na
pracovišti, kde je nebezpečí pádu předmětů nebo pracovních úrazů
způsobených elektrickým proudem, a při stavební činnosti používal
výstražné vesty, postroje nebo oděvy vyrobené z fluorescenčního
materiálu, vhodné prostředky na ochranu hlavy a obuv s protiskluznou
podešví vyhovující požadavkům normových hodnot a svítilny s bílým
světlem, pokud vstupuje do tunelu.
____________________________________________________________
- Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění
zákona č. 189/1999 Sb., zákona č. 23/2000 Sb., zákona č. 71/2000 Sb.,
zákona č. 132/2000 Sb. a zákona č. 77/2002 Sb.